donderdag 1 juni 2017

Ruitenwissers: complete gids over de werking en vervanging

Om te zorgen dat de chauffeur de weg goed kan zien, wat het weer buiten het voertuig ook is, worden er ruitenwissers gebruikt in het ontwerp van moderne voertuigen. Deze zijn vooral bedoeld voor de directe verwijdering van vuil, sneeuw, en water van de oppervlakte van een voorruit. Omdat veilig rijden direct afhangt van hoe schoon de ruiten van het voertuig zijn, is het in veel landen wettelijk verboden om te rijden met kapotte ruitenwissers. We zullen uitleggen hoe u kunt voorkomen dat deze componenten kapot gaan, en hoe u het systeem weer kunt laten werken.

Hoe werken wissers

Wissers zijn werkende componenten van het systeem om de voorruit schoon te maken. Ze worden gemaakt als bewegende armen met rubberen elementen aan het uiteinde, die strak op de ruit zitten en de vorm van de oppervlakte volgen. De tegenliggende uiteinden van de armen worden verbonden door een scharnier aan een verbinding die zorgt voor synchrone beweging. Het systeem wordt aangedreven door een motor-drijfwerk dat werkt op een relais. De werkingsmodus van het systeem hangt af van de positie van de bedieningsschakelaar die te vinden is in de passagiersruimte.

Als u voor een bepaalde werkingsmodus kiest, sluiten contacten in het relais het nodig circuit en begint het mechanisme te werken bij een zekere snelheid. De voorruitwasser kan op hetzelfde moment gebruikt worden.

De vaakst voorkomende problemen van wissers en hun oorzaken

Om de reden van het probleem te achterhalen, moet u goed letten op de oorzaak van het probleem. De meeste auto-eigenaars zijn wel bekend met deze situaties:

  1. De motor en de ruitenwissers gaan niet aan. In dit geval zit er vaak een probleem in de multifunctionele schakelaar, kapotte kabels of een doorgebrande zekering.
  2. De wissers bewegen niet, maar het motor-drijfwerk zoemt als het geactiveerd wordt. In de meeste gevallen wordt het probleem veroorzaakt door de tanden van de aandrijvingsas van de motor, door het losraken van de bevestigingsbout van de verbinding, of door slijtage van de glijspieën in de armen van de componenten.
  3. De wissers werken niet in alle standen. Dit is vaak een indicatie van het doorbranden van een relaisspoel of contacten, of een defect aan de schakelaar.
  4. Het systeem kan niet gedeactiveerd worden, of wordt spontaan geactiveerd. In dit geval kunnen de contacten van het onderbroken relais, of de laatste schakelaar van de elektrische motor kortsluiting hebben.
  5. De wisserarmen bewegen te langzaam. De reden kan vervuiling of corrosie van de elementen van de actuator zijn, of van onderdelen van de elektrische motor. Verzameld vuil voorkomt vrije speling van de bewegende elementen.
  6. Verlaagde efficiëntie van ruiten wassen. Dit komt vaak door slijtage aan de wisserbladen. De noodzaak van vervanging kan duidelijk worden door strepen en vlekken op de oppervlakte van de ruit, en door onduidelijk zicht door delen van het raam na het wissen.

Voor het oplossen van deze problemen moet u defecte componenten vervangen. In de meeste gevallen heeft u de hulp van professionals nodig, omdat de componenten moeilijk te bereiken zijn. Wisserbladen zijn de uitzondering. Dit zijn verbruikselementen die vervangen moeten worden gedurende routine onderhoud, en iedere auto-eigenaar kan dit doen.

Hoe kunt u wisserbladen zelf vervangen?

Het is aanbevolen om de bestanddelen één keer per jaar te vervangen. De procedure kan iets anders zijn voor verschillende modellen, en hangt gedeeltelijk af van het soort bevestigingen van het component. De procedure van de vervanging is niet moeilijk. Vaak is het volgende voldoende:

  1. Buig de wisserarm van de oppervlakte van de voorruit.
  2. Draai de wisser om de klem of bevestiging te zien.
  3. Haal de bevestiging los, en verwijder het kapotte component.
  4. Installeer een nieuwe.

Gedurende de vervanging moet u zorgen dat de wisserarm niet uit uw hand schiet, omdat het de voorruit zou kunnen beschadigen.

Hoe voorkomt u premature vervanging van de wisserbladen?

Soms is het nodig om de componenten te vervangen voor de deadline die aangegeven is door de fabrikant. Om dit te voorkomen, moet u zich aan de volgende aanbevelingen houden:

  1. Zorg dat er genoeg wasvloeistof in de tank van de voorruit zit: droog stof op de wissers kan de voorruit aanzienlijk schuren.
  2. U moet de wisserbladen van tijd tot tijd wassen met water of autoshampoo zonder lak of was. Het zand dat verzameld is in de groeven van de componenten is niet alleen schadelijk voor de wissers, maar kan ook zorgen voor krassen en scheuren in de voorruit.
  3. Voor u de wissers in de winter gebruikt, moet u sneeuw en ijs van de voorruit halen, en zorgen dat de wisserbladen niet vastgevroren zitten. Anders zal rubber sneller verslijten, en is er niet alleen risico van schade aan de wisserarmen, maar ook aan de verbinding en het motor-drijfwerk. Als u uw voertuig ergens gebruikt met een koude winter met veel sneeuw, moet u speciale wisserbladen gebruiken. Deze hebben een beschermingshoes, zodat de componenten niet bevriezen.
  4. Stel de armen zo in dat ze niet van de voorruit komen tijdens het bewegen, anders kunnen deze componenten beschadigd raken, en de elektrische motor ook.
  5. Koop alleen kwalitatieve ruitenwisservloeistof. Dit is niet schadelijk voor rubberen elementen.
  6. Laat wisserarmen niet te lang in verticale positie staan: de veer en de arm kunnen hierdoor beschadigd raken, zodat de wisserbladen niet meer goed zullen aansluiten op de voorruit.

Conclusie. Wisserbladen zijn belangrijke elementen van het passieve veiligheidssysteem van het voertuig. Als ze versleten zijn wordt het gevaarlijk om het voertuig te besturen, vooral in de regen of sneeuw. Daarom moet iedere auto-eigenaar goed op hun conditie letten, en de componenten op tijd vervangen. Met onze adviezen verlengt u niet alleen de levensduur van de componenten, maar kunt u ze zo nodig ook zelf vervangen.

Plaats uw commentaar