dinsdag 8 augustus 2017

Lichtsterkte koplampen herstellen

Hoe u de lichtsterkte van koplampen weer kunt herstellen

Nieuwe koplampen geven vrijwel altijd helder licht. Na verloop van tijd moeten veel automobilisten echter vaststellen dat de weg voor hen minder goed verlicht is dan eerder, dat hun ogen bij het rijden in het donker sneller vermoeid raken en dat het inschatten van de verkeersomstandigheden aanzienlijk meer waakzaamheid vergt. Wij zullen hier uiteenzetten waarom dit zo is, hoe we het probleem kunnen oplossen en welke factoren het nog erger kunnen maken.

7 simpele stappen om dit probleem te verhelpen

  1. Koplamp schoonmaken. Verontreinigde lampen verlichten de weg zeer slecht. Als deze sterk verontreinigd zijn, kan het zicht aanzienlijk slechter zijn. Sterker nog, de bestuurder ziet slechts 10% van wat er zich voor de auto afspeelt. 
    Maak voor de reiniging van de verlichting gebruik van een zachte doek of spons. Let erop dat ze goed schoon zijn: zodra u ze met het te behandelen oppervlak in aanraking brengt, fungeren vuil en zand als schuurmiddel. Als reinigingsmiddel kiest u een autoshampoo. 
    Resten van insecten en sporen van bitumen (teer) kunnen met speciale schoonmaakmiddelen verwijderd worden. De organische verontreinigingen zijn dusdanig hardnekkig, dat u ze het beste direct kunt verwijderen, zodra u ze ontwaart. 
    Tip van My-Parts: Maak de lenzen van de koplamp nooit schoon met een droge doek: hierdoor kunnen er krassen op het oppervlak ontstaan.
  1. Koplamp oppoetsen. Nieuwe koplampen zijn voorzien van een speciale coating die de lens tegen mechanische beschadigingen en UV-stralen beschermt. Mettertijd verslijt deze laag, ontstaan er micro-scheurtjes en krasjes op het oppervlak van de koplamp en raakt de lens vertroebeld en vergeeld. Om dit probleem te verhelpen kunt u gebruik maken van speciale herstelkits voor het oppoetsen van de lenzen. Normaal gesproken bevatten deze kits schuurpapier met verschillende korrels, een polijstschijf en pasta. 
    Het oppoetsen vindt in verschillende stappen plaats. Het gedeelte van de carrosserie rond de koplamp dient met schilderstape te worden afgedekt om lakschade te voorkomen. Nog beter is het om de koplamp in zijn geheel te demonteren. Daarna dient de koplamp te worden gereinigd van vervuiling en vetvrij te worden gemaakt. Zodra dat gebeurd is, polijst u het oppervlak met een stuk in water gedompeld schuurpapier met grove korrel tot een gelijkmatige waas. Vervolgens wrijft u met fijner schuurpapier over het oppervlak en polijst nog meer. Dat laatste kunt u het beste met een polijstmachine uitvoeren: dat gaat sneller en zorgt voor een betere kwaliteit. 
    Tip van My-Parts: Let er op dat de in de fabriek aangebrachte beschermlaag tijdens het polijstproces volledig weg is. U dient deze handeling maandelijks te herhalen. Wij adviseren u om de koplamp nadien met speciale autolak te behandelen, om ervoor te zorgen dat u een duurzamer resultaat behaalt.

  1. Lampen vervangen. Xenonlampen verbleken na verloop van tijd. Net als bij halogeenlampen ontstaat er in het geval van onjuiste montage een verbrande aanslag op het oppervlak. Als u vaststelt dat de lichtsterkte van de koplamp afgenomen is, kunt u bij uzelf te rade gaan wanneer u de lampen voor de laatste keer hebt vervangen. Doorgaans branden gloeilampen 500 uur, halogeenlampen rond de 1500, xenonlampen rond de 3000 en LED's meer dan 10.000 uur. 
    Tip van My-Parts: Wanneer u halogeenlampen vervangt, mag u het glas niet met uw blote handen aanraken. Vette vlekken op het oppervlak veranderen zeer snel in koolstofafzettingen. Om een gelijkmatige wegverlichting door xenonlampen te garanderen, dient u deze paarsgewijs te vervangen.
  1. Ontluchters schoonmaken. De functie ervan is de in- en uitvoer van lucht uit de koplamp om de binnendruk gelijk te trekken met die van de atmosfeer. Als de kleppen verstopt raken, zal het aanwezige condenswater zich in de behuizing van de koplamp ophopen, met als gevolg dat de lens beslaat en minder licht doorlaat. 
    Tip van My-Parts: Wanneer de lampen beslaan, is het verstandig om de staat van de afdichtingen te controleren en na te gaan of de achterdeksels goed vastzitten in de behuizing.
  1. Het herstellen van de voedingsspanning. Kwalitatief slechte reparaties aan de autobekabeling, aangetaste klemmen of een defect aan de dynamo of accu zorgen ervoor dat de lamphouder met een lagere spanning wordt gevoed. De lagere spanning volstaat vaak niet om goede verlichting te garanderen. Daarom dient men oude en versleten bedrading tijdig te vervangen en een speciaal niet geleidend smeermiddel te gebruiken om de klemmen goed tegen externe invloeden te beschermen. 
    Tip van My-Parts: Probeer, indien mogelijk, bedrading met een siliconen omhulsel te gebruiken. Dit soort bedrading is beter bestand tegen thermische blootstelling, mechanische beschadigingen, bijtende chemische stoffen en temperatuurveranderingen. Een ander kenmerk van dit soort bedrading is dat het niet licht ontvlambaar is.
  1. Het verven van de reflector. Met behulp van een speciale chroomlak kunt u de weerkaatsing van de reflector terugkrijgen en de verdoffing ervan wegwerken. Hiervoor moet u achtereenvolgens de koplamp demonteren, de reflector met schuurpapier opschuren en de chroomlaag volledig verwijderen, vervolgens moet u de oppervlakte vetvrij maken, dan een laag grondverf op de kunststof aanbrengen en afsluitend twee lagen lak op de oppervlakte spuiten. 
    Tip van My-Parts: Gebruik geen lak om een gebarsten reflector te repareren. Indien dit onderdeel ernstig beschadigd is, dient het direct te worden vervangen; het gaat niet lang mee.
  1. Het afstellen van de koplampstraal. Het is raadzaam om deze handeling ongeveer eenmaal per jaar uit te voeren, alsook na iedere vervanging van de lampen, montage van nieuwe velgen of banden en elke reparatie aan het voorste gedeelte van de carrosserie van de auto. Hiervoor dient u de auto op een effen horizontaal oppervlak te positioneren dat precies haaks op een muur staat. Breng vervolgens de nodige markeringen op de muur aan. Lees voor de volgorde waarin de lijnen moeten worden getrokken, de afstand hiertussen en die tussen het voertuig en de muur de gebruiksaanwijzing van de auto door, aangezien de vereisten voor elk afzonderlijk automodel kunnen variëren. 
    Tip van My-Parts: Denk eraan de auto voor deze behandeling voor te bereiden. Controleer de bandenspanning: deze dient overeen te stemmen met de aangegeven waarde. De brandstoftank volledig of gedeeltelijk vullen. Tracht de dagelijkse belasting van de ophanging na te bootsen; als u vaak alleen rijdt, vraag dan aan iemand met een lichaamsbouw die vergelijkbaar is met de uwe om voorin plaats te nemen of plaats een object met een gewicht dat strookt met het uwe op de bestuurdersstoel. Indien uw voertuig vaak passagiers vervoert, hebt u meer assistenten nodig.

3 fouten die zich kunnen voordoen, wanneer u probeert uw koplampen helderder te laten stralen

  1. Het vervangen van de standaard halogeenlampen door gasontladingslampen. Een dergelijke ingreep is niet alleen niet doelmatig, maar in het merendeel van de landen zelfs verboden. Xenonlampen in halogeenlichten kunnen tegenliggers verblinden en veroorzaken een snelle verdoffing van de reflector. Daarnaast zijn ze uiterst ontvankelijk voor vervuiling: wanneer ze worden gebruikt, is aanwezigheid van een ruitensproeier en automatisch niveauregelingssysteem verplicht.
  2. Het aanbrengen van lampen die sterker zijn dan die in de standaarduitrusting. In weerwil van de ogenschijnlijk verbeterde lichtsterkte kan deze oplossing leiden tot verdoffing en afschilfering van de reflector en het wegsmelten van de lens en de bedrading. Op den duur heeft dit simpelweg een dure vervanging van de koplamp tot gevolg.
  3. Het aansluiten van de koplampen op de accu met behulp van een extra relais. Dit type afstelling maakt het mogelijk om de spanning aan de lampvoet te verhogen tot 13,5-14V, hetgeen een positieve invloed heeft op de lichtsterkte. Elke aanpassing aan het elektrische systeem van de auto die niet goedgekeurd is door de autoproducent is echter gevaarlijk en dus onacceptabel.

Conclusie:

De rijveiligheid en het rijcomfort zijn in hoge mate afhankelijk van de sterkte van de koplamp. Iedere automobilist dient daarom de staat van zijn autolampen goed in de gaten houden. Dit vergt niet veel moeite. U hoeft zich alleen maar aan de instructies van de fabrikant betreffende het schema voor het onderhoud aan auto-onderdelen en assemblages te houden om te voorkomen dat u de constructie van de autoverlichting moet wijzigen. En verder hoeft u slechts ons advies in acht te nemen en bij My-Parts hoogwaardige onderdelen, gereedschappen, accessoires en chemische producten voor auto's aan te schaffen.

Plaats uw commentaar