woensdag 1 juni 2016

Blokkerende remklauw

Wat gebeurt er, en hoe kan ik het vermijden?

Hebt u gemerkt dat uw wagen naar één kant trekt wanneer u remt, of dat het langer duurt om tot stilstand te komen? Voelt het alsof u het rempedaal met meer kracht dan voordien moet induwen? Ruikt u iets brandend na het remmen? De motor versnelt langzaam, en het stationair draaien is erop achteruitgegaan? Misschien is het tijd om uw remklauw te herstellen.

Ontwerp remklauw

Een remklauw is een belangrijk element van het schijfremsysteem, en dient om de remblokken te bevestigen en vast te zetten, zodat hun mobiliteit gegarandeerd wordt tijdens het remmen. Momenteel zijn er 2 soorten remklauwen beschikbaar: zwevende en vaste.

Zwevende remklauwen bevatten gewoonlijk één, en soms twee zuigers aan slechts één zijde van de remschijf. De remklauwbehuizing wordt verbonden aan de houder, die aan de fusee is vastgemaakt met bouten; remblokken worden op de houder geïnstalleerd.

Er worden speciale veren gebruikt om de blokken in de geleidesleuven vast te zetten. Wanneer het rempedaal wordt ingedrukt, beweegt de zuiger uit de cilinder, en voert deze druk uit op het binnenste remblok. Nadien beweegt de houder langs de geleidepennen, en duwt deze het buitenste blok naar de schijf.

Het ontwerp van een vaste remklauw bevat geen geleidepennen, terwijl de zuigers zich aan beide kanten van de remschijf bevinden. Tijdens het remmen wordt de vloeistof onder druk aan alle cilinders gelijk geleverd, zodat zowel de binnenste als de buitenste blokken bewegen. Op andere momenten worden ze apart gehouden door afstandsveren.

Waarom blokkeert mijn remklauw?

Vaak voorkomende redenen van blokkerende remklauwen zijn:

  1. Blootstelling aan vocht en vuil. De verzamelde vervuiling voorkomt dat de zuigers en geleidepennen vrij kunnen bewegen. Vloeistof veroorzaakt corrosie, wat leidt tot blokkeren. Indien de rubberen stofkappen, bedoeld als bescherming van de bewegende delen tegen agressieve omgevingen, lekken, verhoogt dit het risico op defecten aan de zuigers of geleidepennen. Blokkeren komt ook gemakkelijk voor indien de remvloeistof niet tijdig vervangen wordt: het is hygroscopisch, en het watergehalte stijgt dus na verloop van tijd; ook dit leidt tot corrosie van de zuigers en de pennen.
  2. Het foute of geen smeermiddel gebruiken. Op de geleidepennen dient men speciaal smeermiddel, bestand tegen hoge temperaturen te gebruiken. Ongeschikt smeermiddel neigt op te drogen of door te lekken; dit kan de rubberen onderdelen vernielen. De geleidepen kan niet vrij bewegen in een gezwollen bus.
  3. Abrupte temperatuurswijzigingen. Deze hebben een negatief effect op de rubberen stofkappen. Ze versnellen corrosie en kunnen ervoor zorgen dat de remschijven kromtrekken, wat vaak leidt tot blokkerende remmen.
  4. Versleten elementen van de remklauw. Een versleten remklauwbehuizing of zuigeroppervlak leidt tot schuintrekken en blokkeren. Het vuil dat in de beschadigde punten verzameld wordt, blokkeert de vrije beweging van de bewegende onderdelen. Het binnendringen van lucht veroorzaakt sneller corrosie.
  5. Vervorming. Geleidepennen kunnen buigen door onjuiste installatie, hoge belasting of roekeloos rijden; ook dit verhoogt het risico op blokkeren.
  6. Rijden met versleten remblokken en schijven. Om een goede grip van het wrijvingspaar te garanderen, kan de zuiger te ver uit zijn zitten schuiven, wat kan leiden tot schuintrekken.
  7. Gebruik van de foute remvloeistof. Indien een vloeistof te viskeus is, keren de zuigers niet terug naar hun startpositie. Daarnaast kunnen zuigers uit polymeren of composietmateriaal opzwellen indien ze met de foute vloeistof in contact komen.
  8. Blootstelling aan agressieve chemicaliën. Strooizout en remvloeistof veroorzaken vroegtijdige slijtage van de rubberen stofkappen, en het is dus belangrijk om het systeem op elk moment luchtdicht te houden.

6 regels om uw remklauwen correct te gebruiken

  1. Reinig en smeer de elementen van de remmen, en controleer de staat van de stofkappen elke keer wanneer de remblokken vervangen worden - of elke 6 maand. Vervang drukvrije afdichtingselementen meteen.
  2. Vervang de remvloeistof op tijd. Deze is hygroscopisch, en het watergehalte verhoogt dus aanzienlijk na verloop van tijd. Dit beïnvloedt de remefficiëntie en veroorzaakt corrosie aan de binnenkant van de zuigers.
  3. Zoek smeermiddelen die overeenkomen met uw specifieke automodel. Er worden gewoonlijk speciale pasta tegen schuring met koper of molybdeen gebruikt om afdichtingen van remmen, drukveren en de buitenzijde van de remblokken te smeren. Keramische smeermiddelen worden aangeraden voor gebruik in de zittingen van de blokken. Geleidepennen dienen ingesmeerd te worden met producten gebaseerd op mineralen, bedoeld voor gebruik bij temperaturen tussen -45 °C en +180 °C. Er bestaan ook universele synthetische smeermiddelen die geschikt zijn voor gebruik in alle bewegende elementen van het remsysteem. Bij het onderhoud van de eenheid is het belangrijk enkel kleine hoeveelheden smeermiddel aan te brengen in de stofkappen om te voorkomen dat ze lekken op de voering. U dient ook te vermijden dat er antischuurpasta op de afdichtingselementen komt.
  4. Vermijd een agressieve rijstijl. Wanneer men op bochtige wegen in de bergen rijdt, kan men het niet helpen om vaak te remmen. In normale omstandigheden is het echter aan te raden om niet abrupt te starten en te remmen. Dit helpt oververhitting van het remsysteem voorkomen.
  5. Gebruik een speciaal gereedschap om de zuiger in de cilinder te duwen wanneer u de remblokken vervangt. Zorg ervoor dat de component niet kromgetrokken wordt.
  6. Breng een speciale hittebestendige verf aan op de remklauw om corrosie te voorkomen. Het oppervlak dient eerst glad gemaakt met schuurpapier en ontvet te worden. De verflaag beschermt de remklauw niet enkel tegen achteruitgang, maar geeft ook extra uitstraling aan uw wagen.

Conclusie: De remklauw is het soort auto-onderdeel dat nooit genegeerd mag worden. Zijn werking garandeert de efficiëntie van het remsysteem, en daardoor uw veiligheid, en die van anderen. De eerste symptomen van defecten aan remklauwen negeren, kan leiden tot het breken van de remschijf en het volledig falen van de remmen. Volg deze aanbevelingen om een lange en vlotte werking van uw remklauwen te garanderen.

Plaats uw commentaar